POPŻ 2014-2020 PP 2021Plus – efekty
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Terespolu przy współpracy z Bankiem Żywności w Lublinie realizował Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 PP 2021 Plus współfinasowany z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym, którego celem było zapewnienie najuboższym mieszkańcom Polski pomocy żywnościowej oraz uczestnictwa w działaniach w ramach środków towarzyszących w okresie kwiecień 2023 – wrzesień 2023.
Osoby potrzebujące otrzymały bezpłatnie zestaw roczny artykuły spożywczych: powidła śliwkowe, makaron jajeczny mleko UHT, szynka wieprzowa mielona, cukier biały, olej rzepakowy o wadze min. 10 kg.
Pomoc żywnościowa trafiła do 250 osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej z terenu Gminy Terespol
Osobom potrzebującym przekazaliśmy 2,55 ton żywności w formie paczek żywnościowych.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi akcji Bezpieczne Kawałki, która skierowana jest do opiekunów, rodziców celem edukacji w zakresie podawania małemu dziecku jedzenia, tak aby zminimalizować ryzyko zadławienia.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa O/T w Lublinie - Sekcja Zamiejscowa w Białej Podlaskiej uprzejmie
informuje, że uruchomiona została XXII Edycja „Program Stypendiów Pomostowych 2023/2024".
Administratorem programu jest Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości w Łodzi, natomiast Krajowy Ośrodek
Wsparcia Rolnictwa uczestniczy w Segmencie IA Programu jako organizator wstępnej rekrutacji kandydatów. Wzorem lat ubiegłych Program jest skierowany do maturzystów, którzy ukończyli szkołę w 2023 roku
i będą spełniać wymagane kryteria.
Informujemy, że wpłaty na zakup węgla przez osoby fizyczne przyjmowane będą wyłącznie
do 31 marca 2023 roku.
NA PODSTAWIE WPŁAT
ZOSTANIE ZAMÓWIONY WĘGIEL,
NIE BĘDZIE MOŻLIWOŚCI ZWROTU ŚRODKÓW!!!
Cena węgla - 1900 zł/t
Zasady sprzedaży węgla:
TRWA SPRZEDAŻ WĘGLA W GMINIE TERESPOL
CENA WĘGLA – 1900 ZŁ ZA TONĘ!
Trwa sprzedaż węgla po preferencyjnej cenie dla osób fizycznych w gospodarstwach domowych w gminie Terespol.
W bieżącym roku na podstawie zawartych umów węgiel jest odbierany przez Gminę Terespol od 2 dostawców tj. PGE Paliwa sp. z o.o.(groszek) i LW Bogdanka S.A.(orzech).
Zamówienia są składane do w/w podmiotów na podstawie dokonanych wpłat przez mieszkańców. Sprzedaż węgla odbywa się według kolejności dokonanych wpłat.
Zasady sprzedaży węgla:
1. Złożenie wniosku na zakup węgla po preferencyjnych cenach w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
2. Wpłata na konto bankowe o numerze: 13 1020 1260 0000 0402 0014 0228 w PKO BP S. A. przelewem lub w kasie Urzędu Gminy Terespol. W tytule przelewu należy podać imię i nazwisko osoby która złożyła wniosek i jest uprawniona do preferencyjnego zakupu węgla, jego ilość i sortyment tj. groszek lub orzech.
3. Punkt dystrybucji węgla w gminie Terespol - Spółka EKO - BUG w Kobylanach, ul. Słoneczna 7, (tel. 833751539, kom. 601362806 )
4. Po opłaceniu proszę czekać na telefon ze Spółki z informacją o terminie odbioru węgla (faktura przy odbiorze). Cena węgla nie obejmuje transportu.
Osoby, które złożą wniosek w terminie do 10 listopada 2022r., będą w pierwszej kolejności uwzględniane w określeniu przez Gminę skali potrzeb gospodarstw domowych zainteresowanych zakupem węgla, co pozwoli odpowiednio zaplanować działania w zakresie zakupu oraz dystrybucji węgla na terenie Gminy Terespol do końca 2022 roku.
Ostateczny termin składania wniosku upływa 15 kwietnia 2023r.
Wnioski należy składać
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wojska Polskiego 47, 21-550 Terespol
osobiście na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej
/wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym/
Ilość węgla dostępna dla jednego gospodarstwa domowego w ramach zakupu preferencyjnego wynosi 1500 kg do 31 grudnia br. oraz 1500 kg od 1 stycznia 2023 r. Rodzaj i jakość paliwa stałego będzie zależna od podmiotów wprowadzających do obrotu.
Urząd Gminy Terespol zastrzega, że nie będzie miał wpływu na jakość dystrybuowanego węgla oraz sortyment, jaki będzie ostatecznie dostępny dla samorządów i sprzedawany dla końcowych odbiorców.
Informacje przedstawione we wniosku o zakup składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń wynikającej z art. 233 § 6 kodeksu karnego.
Informujemy, że od 3 października br. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej będzie wypłacał dodatki węglowe. W pierwszej kolejności będą wypłacane dodatki dla osób, które złożyły prawidłowo wypełnione wnioski. Przypominamy, że zgodnie z ustawą w przypadku gdy pod jednym adresem zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek węglowy przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem.
Ustawą z dnia 15 września 2022 roku o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2022r. poz. 1967) zostały wprowadzone dla gospodarstw domowych dodatki do ogrzewania drewnem, pelletem, inną biomasą, gazem LPG i olejem opałowym.
Dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ciepła gospodarstwa domowego jest:
1) kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane peletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy, albo
2) kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG, albo
3) kocioł olejowy
– zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576 i 1967), do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
Przez gospodarstwo domowe rozumie się:
1) osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
2) osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem. Gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożyła więcej niż jedna osoba z danego gospodarstwa domowego wieloosobowego, dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Dodatek dla gospodarstw domowych nie przysługuje gospodarstwom domowym objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku węglowego.
Dodatek dla gospodarstw domowych nie przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw .
Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. Gospodarstwo domowe może otrzymać dodatek z tytułu wykorzystania wyłącznie jednego źródła ciepła.
Dodatek dla gospodarstwa domowego wynosi:
1) 3000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe zasilany peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego;
2) 1000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy, zasilane drewnem kawałkowym;
3) 500 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG;
4) 2000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł olejowy.
Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. Wnioski o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożone po dniu 30 listopada 2022r. pozostawia się bez rozpoznania.
Dodatek dla gospodarstw domowych wypłaca się w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku o jego wypłatę. Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych składa się na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.
W gminie Terespol wnioski będzie rozpatrywał
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Terespolu
ul. Wojska Polskiego 47
21-550 Terespol
Tel.: (83) 375 37 48
Fax: (83) 411 20 99
e-mail: terespol@ops.pl
od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:00.
Wzór wniosku o dodatek został określony Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 20 września 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła (Dz.U. z 2022r. poz. 1974).
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001974/O/D20221974.pdf
W dniu 06 sierpnia 2022 r. rozpocznie się nabór uczestników do projektu w ramach programu Korpus Wsparcia Seniorów. W ramach projektu Gmina Terespol obejmie usługą opiekuńczą 20 mieszkańców w wieku 65+ tzw. „ opieka na odległość”.
Projekt kierowany jest do mieszkańców gminy Terespol w wieku powyżej 65 roku życia, które posiadają niesamodzielność w związku z wiekiem, stanem zdrowia lub przebytymi chorobami/ zabiegami. Usługę dedykujemy m.in. osobom starszym, po przebytych udarach, zawałach, narażonych na utratę przytomności, mających problem z pamięcią wynikający z przebytych chorób lub zabiegów, osobom niepełnosprawnym, jak i również pozostającym samotnie w swoich domach.
Opaska bezpieczeństwa pozwoli użytkownikowi weryfikować podstawowe czynności życiowe tj. tętno, saturację, aktywność fizyczną jak również wykryje upadek oraz pozwoli na błyskawiczne powiadomienie służb ratowniczych o sytuacji zagrożenia życia po naciśnięciu przycisku SOS. Opaska bezpieczeństwa pozwala również komunikować się z centrum monitoringu i opiekunami.
Udział w projekcie jest bezpłatny.
Rekrutacja będzie prowadzona do dnia 12.09.2022 r. w sposób ciągły, w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Terespolu ul. Wojska Polskiego 47, 21-550 Terespol.
Dokumenty zgłoszeniowe należy składać osobiście lub za pośrednictwem bliskiej osoby
w GOPS w Terespolu. Formularz zgłoszeniowy w wersji drukowanej dostępny jest w siedzibie GOPS.
Informacje: 83 375 37 48
(Informacje ze strony Ministerstwa Klimatu i Środowiska)
Skład gospodarstwa domowego i miejsce zamieszkania
Gospodarstwa domowe jednoosobowe i wieloosobowe
Przez gospodarstwo domowe, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, rozumie się:
• osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe)
lub
• osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Prowadzenie wieloosobowego gospodarstwa domowego wiąże się ze wspólnym zamieszkiwaniem, gospodarowaniem (w tym wspólnym ponoszeniem kosztów paliwa czy wykonywaniem wspólnie obowiązków domowych) oraz pozostawaniem w faktycznym związku (współdziałanie w celu zaspokojenia wspólnych potrzeb życiowych).
W celu wyjaśnienia wątpliwości w zakresie pojęcia wspólnego gospodarowania, spośród wielu przykładów wyjaśnień na gruncie orzecznictwa sądów, można przytoczyć fragment jednego z wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego określającego definicję wspólnego gospodarowania:
„Wspólnie gospodarować oznacza wspólne prowadzenie gospodarstwa domowego. Cechami charakterystycznymi dla prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego może być udział i wzajemna ścisła współpraca w załatwianiu codziennych spraw związanych z prowadzeniem domu, niezarobkowanie i pozostawanie w związku z tym na całkowitym lub częściowym utrzymaniu osoby, z którą prowadzi się gospodarstwo domowe, a wszystko dodatkowo uzupełnione cechami stałości, które tego typu sytuację charakteryzują. Na okoliczność wspólnego gospodarowania składają się różne elementy, jak ponoszenie kosztów i opłat za mieszkanie, opieka udzielana w chorobie, wykonywanie zwykłych czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego, dysponowanie wspólnym dochodem z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb życiowych.”(I OSK 1483/16).
Wiele gospodarstw domowych w jednym budynku/lokalu
W przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych istotnym jest warunek samotnego zamieszkiwania i gospodarowania. Wobec tego nie można uznać, że w jednym lokalu mieszkalnym (bądź budynku jednorodzinnym) prowadzonych jest kilka jednoosobowych gospodarstw domowych.
W przypadku deklarowanych kilku gospodarstw domowych (zarówno jednoosobowych, jak i wieloosobowych) zamieszkujących wspólnie w budynku jednorodzinnym (bądź w lokalu mieszkalnym), korzystających ze wspólnego źródła ogrzewania, podczas rozpatrywania wniosku nie można opierać się tylko na fakcie złożenia kilku oddzielnych wniosków. Wspólne ponoszenie kosztów ogrzewania wskazuje bowiem na fakt współdziałania w celu zaspokojenia wspólnych potrzeb życiowych. Wobec tego wydaje się niezasadne aby gospodarstwa te otrzymały oddzielnie kilka dodatków węglowych na wspólne źródło ciepła.
Weryfikacja danych zawartych we wniosku
Zgodnie z art. 2 ust. 15 ustawy o dodatku węglowym gmina zobowiązana jest do weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego.
Należy wskazać, że weryfikując prawdziwość danych wskazanych we wniosku o wypłatę dodatku węglowego i dążąc do ustalenia stanu faktycznego, należy kierować się wszystkimi informacjami które znajdują się w zasobach gminy. Rozpatrując wniosek o dodatek gmina może brać pod uwagę m.in. informacje zebrane w wyniku:
• dodatków osłonowych;
• świadczeń socjalnych np. zasiłków stałych, okresowych, świadczeń 500+;
• deklaracji dotyczących wywozu odpadów;
• innych dostępnych dokumentów np. dokumentów skarbowych.
Dodatkowo, w przypadku powzięcia przez gminę wątpliwości przy rozpatrywaniu wniosku o dodatek węglowy, gmina może żądać przedstawienia dodatkowych dokumentów. Przykładowo może być to żądanie przedstawienia deklaracji podatkowej, umowy najmu, orzeczenia o rozwodzie czy separacji.
Warto zaznaczyć, że w przypadku uzasadnionych wątpliwości, co do informacji zawartych we wniosku organ zawsze może wezwać wnioskodawcę do złożenia dodatkowych wyjaśnień.
Należy mieć również na uwadze, że oświadczenia wnioskodawcy zawarte we wniosku o wypłatę dodatku węglowego składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń i w przypadku uzasadnionych wątpliwości konieczne jest zawiadomienie organów ścigania.